Propellergiuden

Materialval

Vilket material, aluminium eller rostfritt stål?

Fördelar och nackdelar med de olika materialen?

Vad bör man tänka på om man byter aluminium till en rf propeller?

Materialval Hitta rätt Testa Kavitation Diameter Hubben & navet Ordlista Tillbaka till start
Title of the document
Materialval

Vilket material, aluminium eller rostfritt stål?
Om vi börjar med hur de olika materialen uppför sig som en propeller så måste vi titta på bladets förmåga att behålla sin vinkel i högre varvtal.
När en propeller skruvar sig fram i vatten så tappar den grepp och fart pga släpp och materialflex.
Teoretiskt så är propellerns stigning/pitch (andra värdet i beteckningen) hur lång sträcka den kommer genom att man snurrar den ett helt varv mätt i tum. Tänk er att man vrider den fram i fast materia sand/lera etc.
En 13x20 propeller kommer alltså 20 tum framåt teoretiskt.
Tar vi nu en aluminium propeller så har vi ett släpp och flex på ca: 25% i vatten, dvs den propellern kommer bara 15 tum framåt.
En rostfri propeller har ett släpp och flex i vatten bara på ca: 10%, dvs den propellern kommer 19 tum framåt.
Det här visualiserar ganska klart att en rostfri propeller är mer effektiv i vatten än en aluminium propeller.

Fördelar och nackdelar med de olika materialen?
Aluminium är den vanligaste modellen tack var sitt prisläge och hyfsad prestanda. Kör man på grund med aluminium så demoleras oftast bara propellerbladen och bytet till en ny görs omgående.
En propeller i rostfritt stål har absolut det bästa greppet tack vara materialets styvhet där även ytterkanten på bladen kan vinklas (cuppas) till ännu bättre grepp för bättre kurvtagning och högre hiss på motorn. Dock så är priset avsevärt mycket högre.
Problemet om man går på grund blir också tyvärr mycket större.
P.g.a. materialets hårdhet så överförs kraften från propellerbladen vidare in i växelhuset med förödande kraft. Här är det inte bara bladen som förstörs utan vanligtvis även propelleraxel/drivaxel eller drevsatsen. Det blir en kostsam reparation och framförallt så blir båtmotorn / drevet obrukbart under ett par veckor framöver (i bästa fall).     

Byta aluminium till en rf propeller, att tänka på!
Har man en motor som ex. maxvarvar 6000 varv/minut med en aluminium propeller och byter till en exakt lika stor rostfri propeller så kommer varvtalet att sjunka.
Den rostfria propellern ger mer energi men även tar mer energi, dvs den måste minskas en pitch/stigning för att höja varvtalet till 6000 för att uppnå max effekt från motorn. 

Se alla propellrar här!

Rätt propeller för din motor
Mercury -70hk Yamaha -60hk Suzuk -60hk Evinrude/Johnson -50hkHonda -60hk
Utombordare 60- och motorer med drev
Title of the document