Plast-Glasfiber

Plast glasfiber PLASTSKADOR

Små skador på en båt av glasfiberarmerad plast brukar vara enkla att reparera. Båtar byggda av ABS eller andra plastmaterial kräver andra lagningsmedel som kan köpas från respektive tillverkare / importör.

Oberoende av skadans storlek är föregående rengöring avgörande för slutresultatet. Se till att skadan är torr och att temperaturen är högre än 15 grader. Skrapa bort eventuella lösa plastbitar och tvätta skadan med aceton. Om skadan bara är en repa i det yttre gelcoatlagret spacklar man under vattenlinjen med epoxyspackel. Slipar jämnt och målar över med bottenfärg.

Skador ovanför vattenlinjen fylls med gelcoatspackel i lämplig kulör och slipas med vattenslippapper i minskande kornstorlek för att efterpoleras med rubbing och polish. Slipa med raka drag och korsvis diagonalt mot skadan. Runda sliprörelser är svårare att få osynliga.

Om skadan är så stor att glasfibern syns, men det inte är hål i båten kan man först fylla ut med glasfiberspackel och sedan med gelcoatspackel.

Vid stora hål i båten hänvisar vi till vår katalog för utförligare reparationsbeskrivning.

TIPSET!

Ta reda på gelcoatnumret till din båt så blir det enklare att hitta rätt färg på spacklet. Om inte din färg finns kan du blanda två kulörer innan du tillsätter härdare.

SeaSea FAQ – Gelcoat

Vanliga frågor om gelcoat
Gelcoat är det yttersta laget på ett skrov eller överbyggnad som är tillverkad av glasfiberarmerad plast. Syftet med gelcoat är att få en blank och lättunderhållen yta.
När man lagar skador i gelcoat så använder man oftast gelcoatspackel. När båten byggs så sprutas gelcoaten. Det går även att måla gelcoat på en polyesterlaminat men då blir ytan inte slät.
Det går alldeles utmärkt att måla på gelcoat. Underbehandling är spackla och slipa. Det går att mål med både en- och två-komponentsfärg.