Smuts är en bidragande faktor till mögel. Så om båten är ren över vintern så minskas risken för mögel och dålig lukt.
Idag finns det en uppsjö med olika rengöringsmedel på marknaden som fungerar olika bra för olika ändamål.
Utöver ett bra allrengöringsmedel för större delar av båten finns det även produkter för specifika områden som runt vattenlinjen, halkskyddsytor, båtbotten, snäckborttagare, metaller, plaster samt för gummilister och fendrar mm.
Några produkter som är ett måste i tvätthinken för det bästa resultatet kan du se här nedan:
Det är rekommenderat att fylla bränsletanken och tillsätt bränsletillsatser.
Med en full bränsletank minimeras risken för kondensbildning och med rätt mängd bränslestabilisator i bränslet så håller det sig fräscht tills det är dags för sjösättningen igen.
Bränsletillsatser för diesel
Bränsletillsatser för bensin
Olja har en mer trögflytande viskositet ju kallare det är. Därför kan det vara mycket tidsbesparande att varmköra motorn så den kommer upp i ”arbetstemperatur” och oljan blir då lättflyktig.
När motorn är varm är det enklare att suga ur oljan med en oljesug.
Med en oljesug får man lätt upp oljan i dess behållare och hanteringen av spilloljan blir enklare.
När motorn är tom på olja byter man oljefilter. Använd en filteravdragare för enklare demontering och en oljeduk som absorberar olja under filtret för en renare motorbrunn.
Smörj in det ny filtrets packning med lite olja och dra fast filtret för hand. Där efter är det dags att fylla på rätt mängd av den nya oljan.
Testat vår Motorsök? Här hittar du rätt olja och filter för din motor!
När man torrsätter sin båt kan man förvara den på olika sätt.
Motorbåtar förvaras oftast på bockar, stöttor eller en trailer och segelbåtar förvaras oftast på stöttor eller i en vagga.
Nedan följer en enkel köpguide för stöttor till segelbåtar och motorbåtar.
Enkel köpguide för segelbåt
Höjden på stöttan: Båtens djupgående plus kölpallning minus 25 cm.
Ett riktmärke är helt enkelt båtens djupgående bör vara i mitten av stöttans spann.
-25 fot, 4 st
25-30 fot, 6 st
30-40 fot, 6-8 st
40-55 fot, 8-10 st eller fler
En långsmal segelbåt kan ha en extra stötta under för och akter för extra stabilitet.
Ifall masten står på bör man ha två extra stöttor.
Enkel köpguide för motorbåtar
Höjden på stöttan: Djupgående plus kölpallning minus 25 cm.
Ifall båten har kraftig V-botten fungerar segelbåtsstöttor bättre föröver.
-30 fot, 4 st
30-45 fot, 6 st
45- fot, 8 st eller fler
Räkna med två stöttor per 8-10 fot båt.
Motorbåtar bör ha minst 2 pallningar under kölen varav minst en under motorn/varje motor.
Obs! Båten skall vila på kölen.
Obs! Säkra alltid stöttorna under skrovet med säkerhetskätting.
När en båt förvaras på trailer skall båten vila på kölrullarna och inte på sidostöden som endast är till att hålla båten i balans.
Sedan är det bra om man pallar upp trailern lite från marken så att hjulen inte belastas och blir ovala.
Sist men inte minst så rekommenderar vi att använda ett bra trailerlås som håller tjuvarna borta!
Går du i tankarna att låta båten ligga kvar i sjön över
vintern?
Använd då en strömbildare som förhindrar att vattnet
runt båten fryser och trycker sönder skrovet.
En strömbildares funktion bygger på att få vattnet runt
båten att cirkulera och på så sätt så fryser det inte till is.
Detta kan göras på 2 sätt. Antingen med en propeller som sänks ner under båten och trycker runt vattnet eller med hjälp av en luftkompressor i båten och perforerade slangar som går ner under båten och trycker ut luftbubblor.
Men något utav det viktigaste att tänka på är att:
- inte blanda olika glykolsorter med varandra.
- vara noga med att blanda konserveringsmedlen (glykol mm.) rätt.
- inte konservera för sent in på hösten.
- konservera motorn, toalett, pentry, kranar med rätt typ av konserveringsmedel för dess ändamål,
t.ex INTE etylenglykol till pentrykonservering.
Vid en motorkonservering är det viktigt att se så spolmuffen sitter korrekt och att motorn kommer upp i sin arbetstemperatur så termostaten öppnar upp och släpper in kylvattnet i motorns kylkanaler. Varmkör därför motorn med rent färskvatten en stund innan konserveringen påbörjas.
TIPS: Använd en drevsäck för enklare hantering av glykolen.
För en utombordare räcker det gått att spola igenom kylvattensystemet rent från saltvatten med färskvatten eftersom dess kylkanaler är byggda så att allt vatten rinner ut om motorn står helt upprätt.
Våra ställningar är tillverkade av tåliga aluminiumrör och är lätta att både montera och demontera.
Det finns ställningar i olika varianter och längder. Här följer en liten förklaring till dem som vi har i lager.
En A-Ställning är en täckställning som har 4 längre ben på ändarna som står direkt på backen med ett tvärstag som håller ihop benen och ger en stabil konstruktion. Med tvärstaget bildas formen av ett A, där av namnet.
En del A-ställningar på marknaden har inte detta stag men då går det att komplettera med i efterhand om man skulle vilja.
Ställningen har ett antal kortare stödben som står som stöd på och i båten. Stödbenen är olika många i förpackningen beroende ställningens längd.
En Däckställning är konstruerad som den låter. Den placeras enkelt på däck med sina stödben.
Noas däckställning levereras med pulpitfästen som är en klar fördel vid montering och för stabiliteten.
Vi mängder av tillbehör för alla våra täckställningar på vår hemsida.
ALLT-I-ETT-STÄLLNINGEN
EasyTec!
EasyTec är en komplett, enkel och snabbmonterad täckställning med presenning.
Microflex PRO är en transparent presenning med en tjocklek på 250 g/m² och rutarmerad lenoväv. Den har mässingsöljetter varje meter runt om. Plastförstärkta hörn samt en svetsad kantförstärkning runt hela presenningen för bästa öljettfäste och UV-stabiliserad.
Formsydd Microflex PRO har en tjocklek på 240 g/m² och är avsmalnad efter 2/3 längd. Den levereras även med 20st ankarstroppar. I övrig uppbyggnad är den i samma utförande som microflex PRO med Transparent rutarmerad lenoväv, mässingsöljetter varje meter, svetsad kantförstärkning, UV-stabiliserad.
Classic är en vävd kraftig presenning med tjocklek på 180 g/m². den är tillverkad i dubbel LD-polyeten med armering av HD-polyeten och är UV-stabiliserad.
Se till att inte sluta presenningen helt i för och akter så luft kan cirkulera för då minskas risken för att det uppstår mögel.
Surra aldrig fast presenningen i båtens stöttor eller bockar. Vinden kan bli så kraftig att den lyckas flytta på dem och båten välter.
Fäst istället presenningsrepet under båten eller i sandfyllda dunkar.
Ska ni ta upp med masten på kan det vara en fördel att köpa 2 st presenningar om varsin sida av masten.
Extra öljetter kan vara nödvändigt för att fördela och få tillgång till fler fästpunkter.
Presenningsstroppar gör det skonsammare för presenningens öljetter.
Nötningsskydd gör så att presenningen inte tar skada av vassa kanter från ställningen.
Ska du använda en gammal presenning så kan det vara bra att syna denna innan den åker upp på båten och laga eventuella slitage och hål med en bra tejp.
Tejpen är bra att ha i förstahjälpen-kittet om det skulle uppstå ett hål som behöver lagas under vintern.
Detta är bara ett litet urval av alla tillbehör till presenningar.
Ställ in en eller flera fuktslukare i båtens utrymmen och i motorrummet som minskar risken för mögel och dålig lukt och töm båten på textilier som är lätta att ta ur t.ex, kapell, flytvästar, mattor mm.
Om möjligheten finns till att ta hem dynorna från båten och förvara dem varma och torra så är det bra.
Om dynorna lämnas kvar i båten över vintern skall dom förvaras stående och luftigt.
Ett fräscht och fulladdat bly- respektive AGM-batteri fryser inte förrns nere på ca -65°C.
Underhållsladda batterierna under vintern med en smart laddare. Majoriteten av våra laddare klarar av att sitta på och ladda batterierna över vintern.
Man kan med gott samvete lämna batterierna kvar i båten. Lyft av minuspolen från batterierna så försäkrar ni er om att det inte ligger något och drar ur batterierna.
Håll koll på båten!
Det är alltid bra att besöka båten då och då för att se så täckställningen och presenningen sitter på plats och är hela samt borsta av eventuell tung snö.
Om det är rörelse runt båten minskas även risken för obehöriga besökare.
För att underlätta arbetet inför kommande båtsäsong går en del av vårrustningen att göra redan nu på hösten.
- Måla bottenfärg
Vissa bottenfärger går att måla redan på hösten innan det blir för kallt. Kontrollera bara med din säljare så just den färgen som du vill ha på båten klarar sig tills i vår.
- Tvätta kapellet
Har du möjlighet att förvara kapellet luftigt och inomhus så kan man redan på hösten tvätta och impregnera det.
- Uppdatera flytvästarna
Passa på och se över hur automatiken i flytvästarna mår. Kom in till någon av våra butiker så hjälper vi er med att se till så era flytvästar är Up-To-Date.
-Montering
Behöver kylskåpet bytas ut? Uppgradera plotter/ekolodet? eller behöver ni kanske en större batteribak till nästa år?
-Renovering
En bra renovering oavsett typ kan kräva mer tid än planerad och ibland till och med orsaka att man behöver skjuta på sjösättningen. Kan just din renovering utföras redan nu?
-Efterforskning
Var det något som saknades i somras? Är slangar och ventiler i bra skick? Behöver båten nya tampar, skot eller fall?
Passa på och se över hela båten under vintern för att få en trevligare vistelse på sjön nästa år.
Har du något projekt i vinter, behöver köpa julklappar eller vill du bara känna sommarstämning?
Kom in till oss!
Våra butiker har öppet året om!
Öppettiderna för alla våra butiker hittar ni HÄR