Kapellväv

Tillbaka till huvudkategori

SeaSea FAQ – Kapellväv
Vanliga frågor om kapellväv
Kapellväv används till kapell, sprayhood, bomkapell, rullsegelkapell, skydd för styrpulpet och andra ställen där man vill skydda sin båt mot väder och vind.
Kapellväv är ett speciellt tyg, oftast i 100% akryl. Kapellväv är beständigt mot UV, röta, olja. Insidan är belagd med akryl för att den ska vara vattentät. .
Det går bra att sy i kapellväv med vanlig symaskin. Det kräver kraftigare nål och speciell sytråd för kapellduk.

Gamla båtkapell var oftast gjorda av bomullsväv som impregnerades. Fördelen med bomullsväv var att den svällde av väta och på så sätt tätade sig själv vid regn. Nackdelen var att den inte var formbeständig, möglade och ruttnade bort. Numera använder man sig av syntetväv t ex Markilux som har en polyuretanbelagd baksida som gör den helt vattentät.


Om man själv skall sy ett kapell eller sprayhood är det enklast att sprätta upp det gamla och använda bitarna som mall. 

Har man inget gammalt kapell att gå efter får man malla först med ett styvt material t ex omslagspapper eller gamla presenningsbitar. Mallbitarna tejpas ihop till en helhet och numreras mot varandra. När man sedan överför mallarna till kapellväven skall man tänka på att skarvarna överlappar varandra vid sömnad. Skär till med sömsmån.

Sytråden skall vara en specialtråd av bomullsblandning – inte helsyntet. Bomull sväller vid väta och tätar nålhålen i väven. De flesta symaskiner klarar av att sy i kapellväv. Nålen bör vara en rund 110 nål. S k jeansnålar skall undvikas eftersom de gör ett trekantigt hål i tyget som tråden har svårt att täta.

TIPSET!
Sy fast eventuella fönster av genomskinlig plast innan man syr ihop kapellbitarna. För att få det hela att passa syr man fast fönstret först och klipper upp hålet sedan. Tejpa fast plasten vid duken och sy genom tejpen som sedan rivs bort. Klipper man upp hålet först kan det, för en amatör, vara stört omöjligt att få fönstret snyggt och rakt. Lite matolja på nålen hjälper till vid sömnad i plast.