_
_
Mast & Rigg

Varför ska jag göra på en årlig översyn av mast och rigg?

Du kan förebygga många problem och onödigt slitage på masten, bommen, spinnakerbom, rullsystem för försegel och storsegel. Även stag och vant bör inspekteras och åtgärdas om det finns tecken på slitage och defekter. Fall och skot är lite enklare att underhålla och byta ut när masten står båten men det är avsevärt enklare att byta fall när masten är avplockad.

 

När ska jag göra en inspektion och översyn av mast och rigg?

En grundlig översyn av stående riggen rekommenderas före vinteruppläggning, innan du mastar på båten på våren eller inför en långsegling. Genomför en utförlig besiktning av din rigg varje år eller inför en längre seglats.

  • Lägg masten på bockar.

Vad ska göras med stående rigg?

  • Torka av stående rigg med trasa och lösningsmedel.
  • Kontrollera om något stag eller vant har brustna kardeler. Om en eller flera kardeler har brustit måste staget eller vantet ersättas med nytt. Byt då ett ”helt par”, exempelvis båda toppvanten, båda aktre undervanten etc. Hela paret skall bytas även om skada endast kan konstateras på en av wirarna. Motsvarande wire har haft samma påkänning. Seldéns rekommendation är att byta ut stående riggen efter 20000 Nm vilket vi anser vara en wires tekniska livslängd.

En stående rigg som ligger an mot masten hela vintern kan orsaka korrosionsskador på masten genom galvanisk reaktion mellan stål och aluminium. Risken är speciellt stor vid hög fuktighet och hög salthalt.

  • Koppla loss vantspridare och all stående rigg. Demontera spridarnockarna från vantspridarna. Kontrollera att ingen wirekardel har brustit vid spridarnockarna. För att underlätta vid nästa riggning kan spridarnockarna sitta kvar på vanten. För länkad rigg är det vanligen inte nödvändigt att förändra inställningen på de vantskruvar som är fästade i spridarnockarna.
  • Stående riggen rullas ihop och förvaras separat.
  • Koppla loss eventuellt rullfocksystem och tag av delar såsom linstyrning, trumma och fallsvirvel.
  • Rengör vantskruvarnas gängor med lösningsmedel och smörj därefter med Seldén vantskruvsolja.
  • Kontrollera wireterminaler, togglar, förlängningslänkar, vantskruvar, riggbultar och saxpinnar. Byt ut delar som är deformerade, spräckta eller på annat sätt defekta.

Löpande rigg, vad ska göras inför vintern?

  • Dra ur löpande rigg ur masten och ersätt med tunna pilotlinor. Pilotlina knopas noggrant i haländen av ett fall. Alternativt syr man en ögla i fallets ända där pilotlinan fästes. När fallet dras ur, dras pilotlinan in i masten. Detta gör att man kan tvätta den löpande riggen och eventuell stöldrisk elimineras.
  • Kontrollera den löpande riggen avseende onormalt slitage på tågvirke, taglingar, splitsar och brustna wirekardeler. Nöj dig inte med att konstatera eventuellt slitage utan försök ta reda på varför det uppstått och åtgärda felet.

  • Om den löpande riggen lämnas kvar på masten skall fallens eventuella wiredel dras ur masten, rullas ihop och därefter inte ha kontakt med aluminium. Detta för att undvika galvanisk korrosion. Tänk på att alltid ha en stoppknop i fallets halända.
  • Se över schacklar, i synnerhet snabbschacklar avseende sprickbildningar, deformation och att de låser ordentligt.

Vad ska jag göra med mast och bom inför vintern?

Anodiserade profiler (vanlig aluminiummast)

  • Skölj mast, bom, spinnakerbom, kickstång och rullfocksystem med vatten. Spola gärna invändigt också.
  • Tvätta med milt rengöringsmedel, exempelvis diskmedel. Skölj därefter noggrant eftersom de flesta rengöringsmedel innehåller ämnen som kan ge frätskador på aluminium. Låt detaljerna torka. Noggrann rengöring är i synnerhet viktig vid mastfoten där risken för korrosion är störst.
  • Kontrollera noggrant alla bärande beslag och håltagningar avseende:
  •     Sprickor
  •     Deformationer
  •     Slitage/glapp
  •     Fastsättning
  •     Korrosion
  •     Åldring (plast)

·

  • En genomgående mast ska undersökas i däcksnivå avseende bucklor och sprickor
  • Kontrollera eventuell styrbygel för genuafallet. Vid användning av rullfocksystem leds ibland genuafallet genom en bygel av brons. Om wirefall används slits bygeln, vilket är meningen. Då slits nämligen inte fallet. Kontrollera eventuellt slitage av bygel och byt densamma om du räknar med att den inte klarar en säsong till. Mer information om detta finns i instruktion för Furlex rullfocksystem.
  • Bomnocken är fästad med skruv. För att dessa skall kunna lossas måste gängorna smörjas varje säsong. Lossa och smörj en skruv i sänder.
  • Kontrollera att rörliga delar (trissor, låsarmar i bomhals mm.) ej fastnat.

  • Smörj in alla riggens aluminiumprofiler med paraffinolja, alternativt silikonfri båtpolish eller vax. Detta tätar profilernas porer och bevarar ytans glans. Även gjutna detaljer mår bra av denna behandling.

Vill du veta mer om vinterförvaring av din mast och rigg?

Läs Seldéns guide för avmastning och vinterförvaring här!

Title of the document Avmastning och vinterförvaring


Vilka produkter är bra att ha när jag ska förbereda mast ocg rigg inför vintern?


Upp


Title of the document