#JobbaFrånBåten

Hur ska ditt nya kontor strömförsörjas?

Strömförsörjningen är för de flesta den viktigaste delen för det mobila kontoret.

Här går vi över några av de vanligaste installationerna som kan hjälpa dig att få tillräckligt med ström i båten.


4G-Nätverk Strömförsörjning Omvandlare Komfort Jonas tipsar! Tillbaka till start
Title of the document
Solpanelen

Ett smidigt system för att ladda upp batterinaken på i en naturhamn är såklart med hjälp av solceller.

Med tillräckligt stor batterier och solcellspaneler är du inte i lika stort behov av att ta dig i land för att ladda upp batterierna.
Viktigt att tänka på är att man har en bra regulator och placerar solpanelen så ljusutsatt som möjligt. Det bästa är om man kan rikta panelen mot solen under dagen för att ta vara på så mycket ström som möjligt.

Vi har många storlekar och varianter på paneler att välja bland. En återkommande fråga i våra butiker är ”vad behöver jag?” och det enklaste svaret är: Så stor som monteringsplatsen tillåter.

Bränsleceller

Ett annat alternativ för strömförsörjningen när båten ligger förtöjd i en naturhamn är med hjälp av bränsleceller. Då blir du inte heller utan ström även fast solen inte lyser.

Bränsleceller för fritidsbruk ombord på båtar eller husbilar är en verklig revolution inom strömförsörjningsområdet. Bränslecellen ger dig fördelen av att bli oberoende av el vid bryggan eller långvarig motorkörning för att hålla batterierna i trim. Den är också ytterst pålitlig och helt underhållsfri. En bränslecell omvandlar metanol till elenergi med enbart en liten mängd koldioxid och vattenånga som restprodukt. Det är ett miljövänligt arbetssätt, restprodukterna-utsläppen, är inte större än att de kan jämföras med utandningsluften från ett barn. Bränslecellen är en inkapslad enhet som ansluts direkt till båtens förbrukningsbatterier. Den har en integrerad batteriladdare som automatiskt sätter bränslecellen i drift vid behov av laddning och stänger av då batterierna har laddats. EFOY bränslecell från SFC), världsledande leverantör av bärbara bränsleceller, är tystare, lättare och betydligt energisnålare än andra konventionella bärbara eller fast installerade elverk.

Om du redan har solceller ombord som du tycker inte räcker till för att klara behoven, är en komplettering med bränslecell perfekt. I fint väder står solpanelen för merjobbet men vid sämre väderförhållanden och under den mörka tiden av dygnet står EFOY bränslecell för arbetet, en perfekt kombination.

Jämförelsevis kan nämnas att en 44W solcell ger ca 15-20 Ah/dygn medan en:
Efoy 80 ger 80 Ah på samma tid.
Efoy 140 ger 140 Ah på samma tid.
Efoy 210 ger 210 Ah på samma tid.

Landström

Är tanken att båten skall ligga i hamn under arbetstid så går det utmärkt att använda landström.

Finns det befintligt idag? Se då till att alla kablar och kontakter är i gott skick. 
Behöver du ett nytt landströmskit har vi det från Ratio som har ett plug-n-play system. Med detta har du landström i båten på nolltid och behöver inte ha någon behörig elektriker som ska koppla in elen åt dig.

En isolationstransformator är oumbärlig i en professionell marin installation.
Den förhindrar galvaniska korrosion/strömmar och framförallt så ger den en säker elektrisk installation ombord.
Med en isolationstransformator får man två skilda elektriska kretsar, växelströmssystemen blir galvaniskt separerade mellan landmatningen och båten.
Detta är viktigt för säkerheten och eliminerar behovet av galvaniska isolatorer och polväxlingsalarm.

Galvanisk korrosion inträffar då två olika metaller är i kontakt med varandra och utsatta för elektriskt ledande vätskor, havsvatten och färskvatten.
Generellt sett så korroderar den metall som är mest aktiv (oädel) medan den mindre aktiva (ädlare) metallen får ett katodiskt skydd. Mängden korrosion är beroende av flera faktorer såsom förhållandet mellan metallytornas storlek, vätskans och metallernas korrosiva egenskaper, etc.

Korrosion kan drabba vilken båt som helst så snart en metalldel kommer i kontakt med vatten som t.ex en axel och propeller.
När båten ansluts till landström så kommer den galvaniska korrosionen snabbt att förinta båtens anoder och fräta på axel, propeller och andra metalldelar som har kontakt med vattnet.

Batterier

Hur mår batteribanken och behöver den utökas?
Vi rekommenderar starkt litiumbatterier då dessa kan laddas ur 100% och inte ta någon skada. Ett klassisk blybatteri klara inte av att laddas ur lika mycket innan det bör laddas upp igen.

En batteribank som skall användas till en kontorsmiljö bör ha så mycket ampere timmar (Ah) som möjligt och ha goda och många djupurladdninscykler.

Marinbatteriet eller fritidsbatteriet klarar normalt alla funktioner på en fritidsbåt.

Skillnaden mellan marin – fritid är att ett marinbatteri är kraftigare uppbyggt och tål stötar och slag bättre än ett fritidsbatteri. ​


Tips 1, Motorrummet är olämpligt som batteriförvaringsplats av två skäl.

Dels kan batterierna skapa explosiv vätgas beroende på batteriets status och laddspänning. Dels gillar inte batteriet värmen i maskinhallen.

Batteriet mår bäst i ett svalt, ventilerat utrymme och måste vara väl förankrat ombord. Ett batteri som kommer på drift kan ställa till med stor skada.​


Tips 2, Parallellkoppling (mest vanligt i båtar), om man kopplar plus till plus och minus till minus hela vägen bibehåller man spänning (12V) i batteribanken, men kapaciteten ökar för varje batteri (t ex 2st 75Ah = 150Ah osv)​

Vid laddning ska man alltid koppla till diagonalkoppling för att alla batterier ska få samma laddning samt belastning.


Tips 3, Seriekoppling kopplas plus till minus hela vägen. Ökar spänning hela vägen men kapaciteten den samma.​

(T.ex. 2st 12V/75Ah = 24V men bara 75Ah)​

För optimal livslängd rekommenderar vi alltid samma fabrikat och samma storlek på batterierna.

Laddare

Batterier brukar vara ett vanligt samtalsämnet ombord under kulna höstkvällar. För att hålla dem i trim krävs det antingen många motorgångstimmar eller laddning från stolpe i land. Drar man ombord 230 Volt, om så bara över en lös kabel, måste man för sin egen säkerhet montera en jordfelsbrytare på sladden.

Billiga laddare är inte avsedda att användas i fuktig miljö och tar inte hänsyn till laddningsgraden utan fortsätter, i värsta fall, ladda tills batteriet kokat torrt.

En riktig batteriladdare ombord är fuktsäkrad och elektroniskt styrd. Den kontrollerar batteriets kondition och laddningsgrad så att batteriet aldrig kan bli överladdat.

Batteriladdarens effekt har mindre betydelse. En svag laddare laddar till slut upp hur stor batteribank som helst – det tar bara längre tid. Som tumregel kan man säga att batteriladdaren, för effektiv laddning, skall prestera ca. 10 procent av batteriernas kapacitet. D v s en batteribank på 150 Ah bör laddas med minst en 15 Amperes laddare.

Nu är inte ekvationen så enkel att batteriet i ovan nämnda kombination skulle bli fulladdat på 10 timmar. Det tar oftast mycket längre tid än så. Laddningseffekten minskar när batteriet närmar sig fulladdning. I början går det fort att ladda, men sakta på slutet när det gäller att få in de sista amperen i batteriet.

Inverter

Modifierad sinusvåg eller ren sinusvåg?

Skillnaden mellan en modifierad respektive ren sinusvåg är att den rena sinusvågen lämpar sig för känsligare elektronik så som t.ex en dator.
Använder man en inverter som har en modifierad sinusvåg till känsligare elektronik finns risken att datorn eller de som kopplats in förstörs och går sönder.
En inverter med ren sinusvåg är i regel dyrare att tillverka och där va kommer prisskillnaden då en .

Vi rekommenderar att enbart att använda en inverter med ren sinusvåg för att all typ av elektronik ska fungera korrekt.
I vägguttaget hemma är det alltid ren sinusvåg.


Hur stor inverter som behövs är helt beroende på hur stor last den ska klara.

På alla produkter ska det framgå hur mycket Watt den drar.
Addera ihop de laster som kommer att dras samtidigt och utgå ifrån den när du väljer inverter.

Ett råd är att avrunda upp så det alltid finns tillräckligt med utrymme och så det inte uppstår driftstörningar i invertern.

Generellt kan man säga att en inverter med ren sinusvåg på 500-1000W täcker de flesta behoven i båten.


Här följer en lista vad olika 230V produkter i snitt kan dra:
Kaffebryggare: 1000-1600W
Brödrost: 400-1500W
Mikrovågsugn: 800-1500W
Bärbar dator: 30-90W
Vattenkokare: 1500-3000W
Mobilladdare: 5-15W
Plattång: 40-170W
Hårfön: 1600-2000W
Dammsugare: 450-850W

Ladda mobilen

Ladda mobilen via USB-uttag eller trådlöst!
För dig som kan ladda trådlöst har vi ROKK Wireless. Det är trådlösa IQ-laddare som fungerar på både 12V och 24V.

Och för dig som har en mobil som inte har denna funktion har ett brett utbud av USB-uttag och adaptrar.

Cerbo GX & GX Touch 50

Cerbo GX är ett helt nytt kommunikationscentrum som ger dig full kontroll över dina system, oberoende av var du befinner dig, och maximerar dess prestanda.
Du ansluter enkelt via Victron Remote Management (VRM) portal, eller får tillgång direkt genom att använda 5" skärmen GX Touch 50 (tillbehör) som är en multifunktionsdisplay eller via appen Victron Connect eftersom den har Bluetooth.

Den ger dig direktövervakning av batteriets laddningsstatus, energiförbrukning, energiupptagning från solceller, generator och huvudnätet, eller kontroll av tanknivåer och mätning av temperatur.
Du kan enkelt styra ingångsströmbegränsningen för landström, (auto) start/stopp av generator(er) eller ändra alla inställningar för att optimera systemet.
Följ upp larm, genomför diagnoser och lös utmaningar på distans. Cerbo GX förvandlar alla energiutmaningar till en lättsam erfarenhet.

Cerbo GX maximerar prestandan på dina systemkomponenter i realtid och håller dem i perfekt samklang. Med dess dubbelkärniga processor och en extra CAN-bus-port kan du nu stödja även större system och i närhet följa reglerade (litium-) batterier medan den andra porten kan stödja upp till 25 simultankopplade VE.Can-solcellsladdare.

Den nya NMEA 2000-out support integrerar enkelt GX till alla båtnät.
Fyra tankportar och fyra temperaturportar samt tre VE.Direct-portar, tre USB-portar, fyra digitala ingångar och två relän gör det möjligt att ta styrningen till en högre nivå.

Cerbo GX monteras enkelt på en DIN-skena och dess separata pekskärm kan fästas ovanpå en panel, vilket tar bort behovet av att skapa perfekta utskärningar och den ansluts med endast en kabel så du slipper trasslet med att koppla flera kablar till en panel.
Den nya Bluetooth-funktionen gör det möjligt att snabbt ansluta enheten via appen Victron Connect.


GX Touch 50 är en displayen till Cerbo GX. Touchskärmen på 5" ger dig en direkt översikt av ditt system och gör det möjligt att ändra inställningar på ett ögonblick.
Anslut enkelt skärmen till Cerbo GX med endast en kabel. Den är vattentät vattentät, har en toppmonterbar uppsättning och är enkel att installera.

Batteriövervakare

Håll koll på strömmen

Det är svårt att veta hur mycket ström som finns kvar i batterierna om man inte ser det.
Därför finns det batteriövervakare som håller koll på när du behöver ladda, hur mycket som laddas och hur statusen är på dina batterier.
Helt klart ett måste för den som vill jobba från båten. 

#JobbaFrånBåten
4G-Nätverk Strömförsörjning Omvandlare Komfort Jonas tipsar! Tillbaka till start
Title of the document

Hur jobbar du från båten?

Tagga #JobbaFrånBåten och inspirera fler!