Se till att batterierna är i gott skick inför säsongen!
Bly-syra batterier bör hållas fulladdade och aldrig under 12,5V vid förvaring. Ladda därför upp batterierna innan sjösättning.
Om batteriernas vilospänning sjunker snabbt kan det indikera att det är dags för ett batteribyte.
Litiumbatterier fungerar lite annorlunda vilket du kan läsa mer om nedan.
Batterier är hjärtat i båtens elsystem. De används för att starta motorn, driva elutrustning och i vissa fall till båda delarna. Här går vi igenom olika batterityper, användningsområden och viktiga tips för installation och förvaring.
Ett startbatteri är byggt för att snabbt kunna leverera en hög ström för att starta motorn. Det tål inte djupurladdningar och riskerar att skadas om det används till förbrukning.
Detta batteri är konstruerat för att leverera låg till måttlig ström under lång tid och tål djupurladdningar bättre. Vanligt i batteribanker för all el ombord.
Ett kombinationsbatteri som klarar både start och förbrukning. En praktisk kompromiss i mindre båtar eller där man endast har plats för ett batteri.
Marinbatterier är mer robusta än fritidsbatterier och tål vibrationer, fukt och stötar bättre. Fritidsbatterier passar enklare behov som i husbilar eller småbåtar.
Litiumjärnfosfatbatterier blir allt mer populära i båtar tack vare sin höga prestanda, låga vikt och långa livslängd.
Undvik att placera blybatterier i motorrummet då de kan avge explosiv vätgas och inte trivs i värme. Batterier bör sitta svalt, ventilerat och väl fästa.
Plus till plus, minus till minus. Spänningen behålls (12V), kapaciteten summeras (ex. 2 x 75Ah = 150Ah). För bästa laddning: koppla plus från första och minus från sista batteriet.
Plus till minus. Spänningen summeras (ex. 2 x 12V = 24V), men kapaciteten förblir densamma (ex. 75Ah). Använd alltid batterier av samma typ och ålder.
Har du frågor eller vill ha hjälp att välja rätt batteri för din båt? Kontakta oss så hjälper vi dig!
Batterier brukar vara ett vanligt samtalsämnet ombord under kulna höstkvällar. För att hålla dem i trim krävs det antingen många motorgångstimmar eller laddning från stolpe i land. Drar man ombord 220 volt, om så bara över en lös kabel, måste man för sin egen säkerhet montera en jordfelsbrytare på sladden.
Billiga laddare är inte avsedda att användas i fuktig miljö och tar inte hänsyn till laddningsgraden utan fortsätter, i värsta fall, ladda tills batteriet kokat torrt.
En riktig batteriladdare ombord är fuktsäkrad och elektroniskt styrd. Den kontrollerar batteriets kondition och laddningsgrad så att batteriet aldrig kan bli överladdat.
Batteriladdarens effekt har mindre betydelse. En svag laddare laddar till slut upp hur stor batteribank som helst – det tar bara längre tid. Som tumregel kan man säga att batteriladdaren, för effektiv laddning, skall prestera ca. 10 procent av batteriernas kapacitet. D v s en batteribank på 150 Ah bör laddas med minst en 15 Amperes laddare.
Nu är inte ekvationen så enkel att batteriet i ovan nämnda kombination skulle bli fulladdat på 10 timmar. Det tar oftast mycket längre tid än så. Laddningseffekten minskar när batteriet närmar sig fulladdning. I början går det fort att ladda, men sakta på slutet när det gäller att få in de sista amperen i batteriet.