VÅRGUIDEN
Motorn

Många av dom motorhaverier som sker till sjöss kan enkelt förhindras genom att kontrollera att några få saker är OK innan sjösättning.

Här nämner vi några saker som vi tycker att man bör se över. 

Inombordaren

Propellern - Är propellern skadad bör detta åtgärdas innan motorn tas i bruk igen.

En propeller är perfekt kalibrerad och invägd från fabrik för att inte skapa vibrationer. Helt enkelt kan man säga att små skador på propellern kan ge stora skador på motorn.
Kontrollera även att saxpinnen är på plats och inte kan lossna. 

Smörja nipplar - Fetta in alla rörliga delar som går. Det sitter fettnipplar på lite olika ställen vid riggen. Dessa bör fyllas på med ett vattenfast fett så allt rör sig som det ska och inte vatten kan ta sig in. 

Bränslefilter - Det sitter oftast ett vattensperationsfilter mellan tank och motor som filtrerar bort vatten från bränslet.
I vissa filter kan man tömma ur vattnet då vatten är tyngre än bränsle sjunker det ner till botten av filtret. Då är det en fördel att ha ett filter med glaskopp så man enkelt kan se om det finns något vatten att tömma.

Ledningsfiltret - Under motorkåpan kan man hitta ett mindre filter som sitter på bränsleslagen. När detta filter byts är det viktigt att se till att bränslet flödar i rätt riktning.

Bränsleslagen - En gammal bränsleslag kan med tiden torka och i värsta fall spricka. Då är det läge att byta ut dessa till nya och fräscha.
Om en bränsleslag torkar och spricker så finns risken att motorn börjar suga luft. Detta kan i sin tur leda till att bränslet inte bygger upp ett tryck och motorn börjar gå dåligt eller inte får något bränsle. 

Drevoljan - Kontrollerades eller byttes drevoljan i höstas? Om inte så bör den kollas innan sjösättning. När man byter drevolja/växelhusoljan så ska man även byta packningarna till skruvarna. Detta görs för att försäkra sig om att det inte ska komma in vatten via packningarna. Ett par gamla packningar slits med tiden och kan låta vatten tränga in och förstöra växelhuset.

Tändstift - Ett tändstift kan säga hur motorn mår. Om den går för fet, för tort eller helt perfekt. Passa på att byt tändstiften om det behövs när motorn är på land då dessa ofta är placerade akterut och blir då svårare att byta när båten är sjösatt. 

Impellern - En motor måste ha god kylning annars finns risken att den överhettar och komponenter går sönder. Byt impeller och försäkra dig om att den är i gott skick.

Anoderna - Är dom okej eller behöver dom bytas? läs avsnittet om anoder för mer info.

Luftfiltret - Rengör eller byt luftfiltret om det är smutsigt.

Följ och läs i motortillverkarens anvisningar för just din motor om vilka åtgärder du behöver göra för din motor innan sjösättning. 

Utombordaren

Några saker som är värda att kontrollera innan sjösättning är:

Tvåtaktsoljan - En den motorer har en separat behållare för tvåtaktsoljan som behöver fyllas på med jämna mellanrum.
Se till att den är fyllt och att det finns en extraflaska i reserv med olja i båten.

Anoderna - Är dom okej eller behöver dom bytas? läs avsnittet om anoder för mer info.

Propellern - Är propellern skadad bör detta åtgärdas innan motorn tas i bruk igen.
En propeller är perfekt kalibrerad och invägd från fabrik för att inte skapa vibrationer. Helt enkelt kan man säga att små skador på propellern kan ge stora skador på motorn.
Kontrollera även att saxpinnen är på plats och inte kan lossna. 

Smörja nipplar - Fetta in alla rörliga delar som går. Det sitter fettnipplar på lite olika ställen vid riggen. Dessa bör fyllas på med ett vattenfast fett så allt rör sig som det ska och inte vatten kan ta sig in. 

Bränslefilter - Det sitter oftast ett vattensperationsfilter mellan tank och motor som filtrerar bort vatten från bränslet.
I vissa filter kan man tömma ur vattnet då vatten är tyngre än bränsle sjunker det ner till botten av filtret. Då är det en fördel att ha ett filter med glaskopp så man enkelt kan se om det finns något vatten att tömma.

Ledningsfiltret - Under motorkåpan kan man hitta ett mindre filter som sitter på bränsleslagen. När detta filter byts är det viktigt att se till att bränslet flödar i rätt riktning.

Bränsleslagen och kopplingar - En gammal bränsleslag och pump kan med tiden torka och i värsta fall spricka. Då är det läge att byta ut dessa till nya och fräscha.
Om en bränsleslag torkar och spricker så finns risken att motorn börjar suga luft. Detta kan i sin tur leda till att bränslet inte bygger upp ett tryck och motorn börjar gå dåligt eller inte får något bränsle. 

Drevoljan - Kontrollerades eller byttes drevoljan i höstas? Om inte så bör den kollas innan sjösättning. När man byter drevolja/växelhusoljan så ska man även byta packningarna till skruvarna. Detta görs för att försäkra sig om att det inte ska komma in vatten via packningarna. Ett par gamla packningar slits med tiden och kan låta vatten tränga in och förstöra växelhuset.

Bränsletanken - Gör en överblick över bränsletank så den är ren och hel. Se till att avluftningsventilen är urskruvad så att det kan komma in luft i tanken. Om inte så kan tanken sugas ihop av motorns sugkraft och tillslut får inte motorn något bränsle och stannar.

Tändstift - Ett tändstift kan säga hur motorn mår. Om den går för fet, för tort eller helt perfekt. Passa på att byt tändstiften om det behövs när motorn är på land då dessa ofta är placerade akterut och blir då svårare att byta när båten är sjösatt. 

Impellern - En motor måste ha god kylning annars finns risken att den överhettar och komponenter går sönder. Byt impeller och försäkra dig om att den är i gott skick.

Förgasare - Rör aldrig en förgasare i en båt som startar och går fint. Men i en del äldre motorer med förgasare som är svårstartade kan en enkel justering eventuellt lösa det problemet.
En förgasare har många komponenter och justeringsskruvar som skall ställas in för att få motorn att fungera optimalt. En grundinställning som kan hjälpa en svårstartat motor är att först skruva ner luft/bränsleskruven försiktigt så den bottnar lätt och senan 1,5 varv upp.
Luftskruven fungerar som en bränsleblandningsskruv och är den rätt justerad så får motorn rätt blandning av luft och bränsle.


Följ och läs i motortillverkarens anvisningar för just din motor om vilka åtgärder du behöver göra för din motor innan sjösättning. 

Använd vår motorsök för att ta reda på vilka motordelar som passar till just din motor och drev.

Sök produkter som passar till din båtmotor:

1. Tvätta 2. Rubba 3. Polera 4. Vaxa Underhålla Verktyg & tillbehör Grundfärg Bottenmåla SilicOne Bottenfärg Bränsletillsatser Anoder Batterier Vattensystem Motorn Rigg & mast Kapellet Kringutrustning Tillbaka till start
Title of the document