Är båten grundmålad eller inte?
Om båten redan har en fungerande grundfärg behöver du vanligtvis inte upprepa grundmålningen.
Men om den befintliga grundfärgen är gammal (10–15 år eller mer), kan det vara dags att se över underlaget och eventuellt grundmåla på nytt.
För nya båtar som aldrig tidigare har blivit målade krävs alltid en korrekt grundbehandling innan bottenfärg appliceras.
1- eller 2-komponent...?
Det finns två huvudtyper av grundfärg som används till båtbottnar:
1-komponents grundfärg
Denna typ torkar genom att lösningsmedel avdunstar. 1-K används ofta som vidhäftningsgrund mellan befintlig bottenfärg och ny färg, särskilt när man är osäker på vilken färg båten tidigare varit målad med.
1-komponentfärg används också på träbåtar innan bottenmålning.
2-komponents grundfärg (epoxigrund)
Denna färg blandas med en härdare innan applicering och torkar genom en kemisk reaktion.
Epoxigrundfärg fungerar både som vidhäftningsgrund och som spärrskikt, vilket skyddar skrovet mot inträngande vatten och därmed motverkar plastpest (även kallad böldpest).
Denna typ av grundmålning är ett måste för plastbåtar och starkt rekommenderad för aluminiumbåtar.
Varför ska jag grundmåla?
Oavsett material är grundfärgens primära syfte att skapa god vidhäftning för slutstrykningen. För en båtbotten är detta extra viktigt då ytan är konstant utsatt för vatten, friktion och påväxt.
Plastbåt
Plastbåtars yttre skikt (gelcoat) är poröst i mikroskopisk skala. Långvarig exponering för vatten gör att fukt tränger in, detta kan i värsta fall leda till platsreduktion och delaminering – det vi i dagligt tal kallar plastpest.
Tecken på plastpest kan vara:
Fukt i skrovet
Bubblor under ytan
Ökad vikt efter säsong
För att skydda skrovet bör du epoxibehandla plastbåten med minst fyra lager epoxigrundfärg, vilket ger ett helt tätt spärrskikt. Detta gäller oavsett om båten ska bottenmålas eller inte – och i både söt- och saltvatten.
Aluminiumbåt
Aluminium i sig får inte plastpest, men det kan reagera kraftigt med kopparoxid, som är en vanlig beståndsdel i många bottenfärger. Detta kan orsaka galvanisk korrosion.
Vill du använda en kopparbaserad bottenfärg på en aluminiumbåt ska du välja en som innehåller koppartiocyanat i stället – en mildare kopparförening.
Oavsett typ av bottenfärg är det viktigt att aluminium inte kommer i direkt kontakt med metallinnehållet i färgen. Därför ska du:
Slipa ytan noggrant med grovt sandpapper
Applicera minst 5 lager epoxigrundfärg
Följa tillverkarens instruktioner för bästa vidhäftning och långvarigt skydd
Utan bottenfärg
Om du väljer bort bottenfärg och istället använder mekaniska alternativ (t.ex. båtbottentvätt, borsttunnel eller lyftsystem), bör du ändå epoxibehandla botten.
Gelcoaten är känslig för nötning, och många bottentvättar kan slita hårt på ytan.
Ett epoxilager gör gelcoaten hårdare och motståndskraftig mot både slitage och fuktinträngning – och minskar risken för plastpest.
Om du ska grundmåla om en båtbotten där den gamla färgen är i dåligt skick, behöver den först avlägsnas. Här är de vanligaste metoderna – med olika fördelar beroende på båtens material, skick och din arbetsinsats:
Till att börja med så behövs ett färgtråg att hälla upp färgen i och en ren rörpinne att blanda färgen med.
Använd en lite kraftigare rörpinne till 2-komponentsfärger då de kan vara lite trögare.
Grundfärgen appliceras bäst med roller för större ytor och pensel för de med svåråtkomliga ställena. Ta gärna någon extra roller och pensel med om den skulle hamna på backen och samla på sig grus och smuts.
Ett tipps är att ta med en plastpåse att lägga målarverktygen i under tiden som färger torkar på båten. På så sätt torkar inte verktygen och dom går att återanvända under nästa lager. Gäller ej för 2-komponentsfärger som härdar med hjälp av härdare.
För att få en rak och snygg vattenlinje använder man sig utav en vattenlinjetejp. Dessa finns i lite olika varianter där en del kan sitta på en längre tid och andra kräver att man tar bort den direkt efter målning.
Förtunning används för att rengöra verktyg och späda ut grundfärgen med. I kallare väderförhållanden kan man behöva späda ut färgen för att få rätt flyktighet i färgen och kunna applicera den.
Använd alltid den förtunning som färgtillverkaren rekommenderar.