_

Oljeguiden

Ibland kan det kännas lite krångligt att veta vilken olja som man kan använda i sin motor.
I Oljeguiden tar vi oss en närmare titt på viskositet, kvalitet, tillverkarnas krav, vad som sker om man blandar olika oljor, varför man behöver olja i motorn och varför man inte ska fylla motorn med för stor mängd olja.

Title of the document Oljans egenskaper Byta olja Viskositet Mineral & Syntet Kvalitet Fyll rätt Oljefiltret Tvåtakstolja Marinmotorsök
_
Oljans egenskaper

Motoroljans egenskaper är mycket mer än att bara smörja de inre delarna.

Den ska även:

  • Hålla rent från slam

  • Hålla rent från sotavlagringar

  • Täta mot läckage

  • Förbättra tätningen mellan cylinder och kolv

  • Minska friktion

  • Förhindra korrosion

  • Kyla inre komponenter

  • Öka livslängden

  • Få motorn att gå optimalt

Allt detta klarar en olja av om den innhåller rätt tillsatser; additiv, en term som oljeproducenterna använder sig av. Dessa tillsatser är kemiskt framställda och noga utvalda av oljetillverkaren för att se till att motorn kan gå så rent och säkert som möjligt.

Ska du köpa ny olja och hittat två oljor med samma kvalitet och viskositet men kostar olika kan detta bero på någon enstaka tillsatts eller mäng på tillsats som gör att den ena oljan är dyrare. När det kommer till priset för tillsatser så har dem en belägenheten att i vissa fall kosta flertalet tusen kronor per centiliter.

Upp
Title of the document
_
Varför måste jag byta olja?

Efter ett visst antal timmar eller månader så kräver motorn ett oljebyte. I det omfattas att man byter olja, oljefilter, rensar oljepluggen från metallspån och ser över oljepluggspackningen.

Oljan ska bytas eftersom den har en konserverande, rengörande effekt och mycket mer.

Enkelt förklarat: En ren och ny motorolja är i regel genomskinligt ljusbrun som sirap. Men, ju längre tid en olja används i motorn så smutsas den ner av avgaser och smuts. Detta gör att oljan blir smutsig och svart. Även den konserverande effekten förstörs på sikt och oljan tappar sin funktion eftersom dess partiklar slås sönder inne i motorn.

Då för att upprätthålla motorns prestanda, livslängd och eventuella garantier, rekommenderar både vi och motortillverkaren att alltid byta olja på utsatt intervall. Vare sig det handlar om antal motortimmar eller månader. -Better safe than sorry

Upp
Title of the document
_
Viskositet

0W-30, 10W-30, 15W-40….

Viskositeten på en olja visar på hur trögflytande respektive lättflyktig en olja är vid olika temperaturer. En motorolja ska vid kalla temperaturer vara tillräckligt flytande för att kunna nå och smörja viktiga motordelar. Vid höga temperaturer ska inte olja bli för lättflyktig utan fortfarande kunna bilda en skyddande film som ligger kvar och skyddar de inre motordelarna.

Viktigt att känna till är att viskositeten inte visar något på oljas kvalitet. Mer om det under rubriken Kvalitet

Oljans viskositet benämns i SAE-systemet (Society of Automobile Engineers) och visas i två tal. Där första talet slutar med ett W som betyder Winter. Det visar hur trögflytande oljan är när motorn är kall. Det andra talet visar på hur flyktig oljan är under motorns normala arbetstemperatur.

En varm olja flyter mycket lättare än en kall olja. Man kan säga att en kall olja rinner och beter sig som sirap. Det är alltid lättare att suga ur eller tömma ur olja från en motor som körts eller gått på tomgång några minuter. Detta har du säkert märkt om du försökt byta motorolja en kall höstdag vid vinterkonservering av båtmotorn.

Desto lägre viskositet oljan har, desto lättar flyter den. En 10W-40 flyter alltså lättare än en 15W-40 vid motorstart eftersom W-talet är lägre. Och en 10W-30 flyter lättare än 15W-40 vid normal driftstemperatur eftersom det sista talet (30) är lägre.


Det finns både multigrade- och singelgradeoljor.

En mutigrade olja är en olja som har två tal, exempel SAE 10W-30. En singel grade olja har enbart ett tal som SAE 30.

Multigradeoljan, eller multiviskositetsoljan som den även kallas, är utformad för att fungera vid olika temperaturer och fungerar där med också året om och behöver inte bytas efter årstid.

En singlegradeolja, eller ”rak olja” som det även ibland kallas, med enbart ett tal, är avsedd för att användas i motorer där dom enbart används under vissa omgivande temperaturer. T.ex som i motorsågar, gräsklippare vissa V8:or och mindre dieselmotorer är de vanligt med en singlegrade olja då de endast används på sommaren.

Det finns olika viskositeter på oljor för att dem ska få respektive motor att fungera optimalt. Motortillverkarna har skrivit i manualen för din motor vilken viskositet som just din motor ska ha. Det är viktigt att fylla på med rätt sorts olja och viskositet.

Upp
Title of the document
_
Mineral, Semisyntet, Helsyntet

Viskositeten är inte allt. Det är minst lika viktigt att veta om din motor ska ha en mineral- semisyntet- eller helsyntetolja.

Alla oljor kommer från en råolja som tas upp ur markeringen. Sedan förädlas oljan i flera steg och man tillsätter olika tillsatsämnen för att få den motorolja man vill ha.

  • Mineraloljor innehåller tillsatser och råolja som har förädlats i flera steg, men inte i lika många steg som de syntetiska oljorna. Jämfört med en syntetisk olja har inte molekylerna blivit förändrade eller genomgått flertalet förädlingsprocesser. Mineraloljan har även en högre friktion vilket många marina dieselmotorer behöver.
  • Helsyntetoljor innehåller förädlade basoljor som genomgått en längre förädlingsprocess och har en jämnare molekylstorlek. Dessa är i regel bättre och ger fler fördelar som till exempel dess smörjegenskaper vid höga samt låga temperaturer och längre livslängd. Förutom att den syntetiska oljan har bättre egenskaper så är den även dyrare i inköp då den genomgått en längre, kemisk process än de övriga oljetyperna.
  • Semisyntetoljor, som även kallas delsyntetolja eller halvsyntetolja, är en blandning av en mineralolja och en helsyntetisk olja.
Upp
Title of the document
_
Kvalitet

Det viktiga när man köper en olja är att man hittar rätt oljekvalitet. Det finns flertalet olika system för klassificering av oljor som t.ex API, ACEA, ILSAC, VDS, GM, MB, osv. De två största kvalitetssystem är API (American Petroleum Institute) och ACEA (Association des Constructeurs Européens Automotives).

API-systemet

Systemet är uppbyggt på en S-kod för bensinmotorer och C-kod för dieselmotorer med en efterföljande bokstav. Ju längre in den efterföljande bokstaven är, ju bättre kvalitet på oljan är det. Alltså om en olja är klassad som API SJ så är den högre klassad än en olja som har klass API SG eftersom J kommer efter G i alfabetet. Likadant gäller för dieselmotorer. API CF är högre klassad än API CE. 

Det går alltid att använda en högre klassad olja i en motor som rekommenderar en lägre klassad olja.

API-klasserna:

  • Bensinmotorer: SA, SB, SC, SD, SE, SF, SG, SH, SJ, SL, SM, SN, SP.
  • Dieselmotorer: CA, CB, CC, CD, CD-II, CE, CF, CF-2, CF-4, CG-4, CH-4, CI-4, CJ-4, CK-4.

ACEA-systemet

Motsvarande API finns även ACEA-systemet som är ett europeisk system utvecklat av biltillverkare i Europa. ACEA-klasserna benämns i A/B, C och E. A/B-klassen är avsedda för bensin och dieselmotorer i lätta fordon. C-klassen är avsedd för fordon med katalysator. Och E-klassen för tunga fordon med dieselmotorer.

ACEA-klasserna:

  • Lätta fordon: A1/B1, A3/B3, A3/B4, A5/B5.
  • Katalysatormotorer: C1, C2, C3, C4.
  • Tunga dieslar: E4, E6, E7, E9.
Upp
Title of the document
_
Fyll rätt

I din handbok finns alltid den informationen som du behöver kring oljebytet och den mängd motorolja som din motor ska ha.

Det är mycket viktigt att följa de råd och volymer som motortillverkaren rekommenderar. Det finns risker om det skulle vara för mycket eller för lite olja i motorn.

  • För mycket olja riskerar för högt oljetryck. När motorn går på höga varvtal ökar trycket i motorn. Skulle trycket öka för mycket finns risken att packboxar och andra motorkomponenter pressas ut och oljeläckage samt motorhaveri kan uppstå.
  • För lite olja riskerar att motorn inte får den smörjning som den behöver och allt annat som oljan erbjuder. I värsta fall kan motorn överhetta och skära, vilket helt enkelt betyder att kolvarna i motorn nyper fast och extremt dyra reparationer återstår.


Blanda oljor Det går att blanda olika oljor i en motor. Men det är inget att rekommendera. Skulle en bra oljekvalitet blandas ut med en dålig oljekvalitet blir det en mindre bra oljekvalitet. Är man i behov av att fylla på oljevolymen under säsongen och inte vet vilken olja som är i motorn rekommenderas det att alltid välja den bättre oljekvalitén för att vara på den säkra sidan.

Känner du dig osäker på vilken olja som just din motor ska fyllas med? Kontakta oss så hjälper vi dig vidare.

Upp
Title of the document
_
Oljefiltret

Utan oljefiltret monterat skulle vi behöva byta olja i stort sett innan varje gång båten startas. Det är filtrets uppgift att rena den olja som är i motorn. I vissa filter finns det en inbyggd fjäder som låter olja passera efter ett visst tryck och backventiler som säkerställer att oljan inte kan gå baklänges i systemet. Det är viktigt att se till att det sitter rätt filter monterat. Om det sitter fel oljefilter på motorn kan det göra så motorn inte får den smörjning som den behöver. Detta medverkar samma symptom som att fylla motorn med för lite olja.

När ett oljefilter monteras på motorblock ska man alltid börja med att smörja filterpackningen med lite motorolja. Ta några droppar motorolja på packningen och sprid ut det med ett finger. Skruva sedan fast filtret på motorblocket och dra åt för hand. Med hjälp av motorns värme och oljetryck kommer filtret sitta fast säkert med enbart handkraft. OBS! Använd inte något verktyg vid montering av oljefiltret.

Demontering av filtret ska ske när motorn är tömd på olja och med hjälp av en passande oljefilteravdragare eftersom filter kan sitta fast ordentligt. Var vaksam på att oljan kan vara varm och det kan spillas olja på durken då oljefiltret är fullt av gammal olja. Använd därför ett uppsamlingskärl eller en oljeduk som suger åt sig olja under oljefiltret.

Upp
Title of the document
_
Tvåtakstolja
En tvåtaktsolja är enbart för användning av tvåtaktsmotorer. Den får alltså inte användas i fyrtaktare då den har en helt annan uppbyggnad och ändamål.
Tvåtaktsolja har samma uppgift som all annan motorolja. Alltså att smörja, hålla rent, täta, kyla och förhindra korrosion. Denna olja tillsätts i bränslet, antingen direkt i bensintanken eller i en separat oljebehållare som sedan ser till att blanda oljan med bensinen i motorn på egen hand.

Klassningen för en tvåtaktsolja som visar på dess prestanda är t.ex. API TC, API TC-W2, JASO FC, ISO-EGD m.fl.
Kvalitetklassen för tvåtakts utombordare är API TC-W2 eller den nyare kavlitén API TC-W3. De andra 2-T oljorna är avsedda för andra motorer med annan specifikation för renlighet, avgasrök, prestanda och askhalt.
Upp
Title of the document
_
Marinmotorsök

I vårt Marinmotorsök kan du hitta den olja och det filter som passar just din motor.

Hittar du inte rätt? Kontakta någon SeaSea personal och låt oss hjälpa dig.

Sök produkter som passar till din båtmotor:

Oljor FAQ
SeaSea FAQ - Vattensport

Till en tvåtakts utombordare ska en tvåtaktsolja med kvalitetskravs API TC-W3 användas.
Ja, Oljefiltret ska bytas samtidigt som det årliga bytet av motorolja utfärdas för att hålla motorn i gott skick.
Viskositet benämns i SAE-systemet och visar på hur lättflyktig respektive trögflytande en olja är i olika temperaturer.
Detta framgår i den manual som är till motorn. Det du bör vet innan köpet är vilken mängd och kvalitet som oljan ska ha.
Ja. Man kan alltid använda en bättre kvalitet än vad motortillverkaren rekommenderar men inte en sämre. T.ex en API SL går att använda istället för en API SJ eftersom kvaliteten hos API SL oljan är högre.
API står för ”American Petroleum Institute” och ACEA för ”Association des Constructeurs Européens Automotives”. Dessa är våra två största standarder på kvalitet som oljan har.
SAE står för ”Society of Automotive Engineers” och är ett system för att gradera viskositetklasserna för motoroljor.
Eftersom motorolja har en konserverande effekt rekommendera vi att oljan byts på hösten innan torrsättning. På så vis kan du också se och få veta om det kommit in något vatten i oljan. Om så är fallet är oljan ljusbrun och åtgärder bör vitas.
Upp
Title of the document

Text: Thomas Hammarberg
2023-01-10