Drömmer du om att bygga ett eget elsystem med litiumbatterier och Victron-komponenter, men vet inte riktigt var du ska börja? Då har du kommit helt rätt!
I vår senaste film visar vi hur du på ett smart sätt kan bygga ett system som växer med dina behov och som enkelt kan byggas ut steg för steg. Du får lära dig grunderna, se vilka delar som krävs och hur du steg för steg kan bygga vidare utan att behöva riva upp allt i framtiden.
Oavsett om du vill installera ditt första litiumbatteri eller bygga ut ditt system med solceller eller landström så guidar vi dig hela vägen från första batterikabeln till ett komplett, avancerat system. Missa inte filmen – den kan spara dig både tid, pengar och huvudvärk!
Man kan undra varför man ska lägga ner en massa pengar på ett batteri - kanske för att det är billigare eller för att det öppnar så många nya möjligheter? Låt oss bryta ner det.
Att installera litiumbatterier är inte bara en teknisk uppgradering – det öppnar helt nya möjligheter ombord. Med litium får du ett elsystem som påminner mer om hemmet, med kraft nog att driva utrustning du tidigare bara kunde använda i hemmet.
Det första som behövs är givetvis ett väl avvägt litumbatteri eller litiumbank som täcker dina behov. Vi förespråkar alltid att man använder samma litiumbatterier om man vill serie- eller parallellkoppla en batteribank. Ett litiumbatteri kan lämna nära intill sin fulla kapacitet utan att ta skada och de tål väldigt många cykler. Krona per användbar amperetimme är därför lägre för ett litiumbatteri än ett traditionellt bly-syra batteri vilket motiverar den högre inköpskostnaden.
Ja - Du behöver en DCDC-laddare! För att kunna ladda dina litiumbatterier genom motorgång så krävs att laddningen regleras. Om du inte gör det så kommer sannolikt litiumbatterierna att suga i sig mer ström än vad som är lämpligt för din generator med överhettning eller förkortad livslängd som följd. Din generator bör inte ge mer än 30-50% av sin kapacitet - ta max ut 50A av en generator på 100A. Det finns moderna generatorer med överhettningsskydd, dessa kanske inte går sönder av att vara direkt kopplade till litiumbatterierina men DCDC har flera fördelar - nämligen smart laddning och rätt laddningskurva.
Såhär kopplar du in DCDC-laddaren: Generatorn bör kopplas direkt till startbatteriet som lämpligen är ett trögt bly-syra batteri. Mellan startbatteriet och litiumbatterierna ska din DCDC-laddare sitta. En oisolerad DCDC separerar plus-kabeln mellan bankerna och en isolerad separerar även minus-kabeln, för de flesta duger en oisolerad DCDC gott och väl. DCDC-laddaren ersätter det traditionella skiljereläet och kan dessutom ofta anpassas med ställbar laddström, tröskelvärde för laddningsstart med mera - allt via bluetooth!
Utöver laddning från generatorn vill man ofta ha möjlighet att ladda batterierna med 230V. Här finns några alternativ.
Alternativ 1: Installera en smart laddare som du kopplar in i din befintliga landström eller helt enkelt drar in en 230V-kabel i båten vid behov.
Alternativ 2: Installera en MultiPlus från Victron för laddare och inverter i samma enhet! Detta är den snyggaste lösningen och gör att du dels kan ladda batterierna med landströmmen och strömsätta dina 230V-uttag även när landströmmen inte är inkopplad. MultiPlus är en smart enhet med många funktioner som du kan läsa mer om nedan. Den inbyggda invertern gör att du kan kan använda många 230V-enheter även långt borta från bryggan:
Se dock till att välja en batteribank och inverter som matchar dina behov, våra experter i butikerna hjälper dig gärna.
Om din laddning redan är tryggad i båten kan du komplettera med en separat inverter för möjlighet att driva dina 230V-enheter.
Tips! Använd inte samma laddare för att ladda litiumbatterier och bly-syra batterier samtidigt, det finns oss veterligen ingen laddare som har stöd för det.
Det finns ju situationer då man varken kan ha landström inkopplad eller vill ha motorn igång och då är solceller den perfekta lösningen. Det finns en hel del att säga om detta ämne, hur de installeras och kopplas in - vi rekommenderar att vid tillfälle se vår film för en djupare förståelse. I korta drag kan vi säga att man bör välja en MPPT-regulator då de är mer effektiva än t.ex. PWM-regulatorer. Samt att solcellernas placering är ytterst viktig för dess effektivitet.
Ett annat ämne vi berör i filmen är övervakning - att ha koll på batteriernas status och laddningsnivå är ofta något man vill ha enkelt till hands. Därför finns lösningar som SmartShunt som antingen via en display eller bluetooth till telefonen kan visa dig den verkliga laddningsnivån. Detta är ett måste för den som vill ha full koll!
Övervakning och presentation av data hänger tätt samman med kommunikationen mellan enheterna. De flesta enheter från Victron kommunicerar med varandra med hjälp av bluetooth eller kabel. Det är fullt möjligt att få upp all information från ditt systems alla enheter i din telefon men de kan också presenteras på en skärm i båten.
Cerbo GX och Globallink kan ladda upp all information till Victrons portal på internet vilket gör den tillgänglig för dig oavsett var du befinner dig. För att se informationen på en skärm i båten kan du antingen välja att köpa en skärm från Victron eller få ut all data via t.ex. NMEA2000 (Cerbo GX).