Ambassadörer SailingYachtAlly

Drevmålning och byte av anoder

Olika båtar kräver olika förberedelser inför sjösättning. Målning av drev och byte av anoder är två viktiga delar av båtunderhållet. Våra ambassadörer, Isabelle och Gabriel från SailingYachtAlly delar i den här artikeln med sig av hur dem gör den här typen av underhåll på sin motorbåt.


SailingYachtAlly berättar…

För er som inte känner till oss sedan tidigare har vi en segelbåt av modellen Bavaria 35 Cruiser – "Ally III", och en Uttern 6402 motorbåt. Segelbåten har vi ägt sedan 2021 och har en väl inarbetad rutin för vårrustningen av den. Motorbåten köpte vi mitt i sommarsäsongen förra året, så i år var första året vi vårrustade den. I den här artikeln delar vi med oss av hur vi målar drevet på motorbåten och byter anoderna. Men vi börjar med att gå igenom varför vi gör detta.

Varför målar man drevet?

Drevet är ofta tillverkat av metall. Att måla det bidrar till att skydda metallen från korrosion och rostbildning när det utsätts för saltvatten och andra element i marina miljöer. Färgen motverkar också påväxt, vilket bidrar till en jämn och slät yta. Precis som vid målning av botten på båten minskar detta vattenmotståndet, och det i sin tur bidrar till att förbättra båtens prestanda och att minska bränsleförbrukningen. Det är också av estetiska skäl som många båtägare målar drevet.

Vad är en anod, och hur ofta ska man byta den?

När metalliska delar på en båt (t.ex. drev, propeller och trimplan) sänks ner i vatten, börjar elektroner att vandra mellan varandra och det bildas galvaniska strömmar. Enkelt förklarat kan man säga att dessa strömmar "äter" på den metallen som har mest "aktiv spänning” eller som är ”minst ädel”. Det kan bli en dyr historia om den metallen som "äts upp" är metallen i vårt Mercruiser Alpha One drev på motorbåten. För att förhindra detta monteras offeranoder, som har som huvudsyfte att offras istället för metallen i t.ex. drevet. Anoden oxiderar alltså istället för den metall den är avsedd att skydda.

I och med att offeranoderna förbrukas med tiden behöver de ses över och bytas med jämna mellanrum. På segelbåten har vi hittills bytt anoder varje år, bortsett från anoden vid propellern, som vi rengjort varje år istället, då den varit i fint skick. En generell riktlinje är annars att byta anod när ungefär hälften av den har offrats.

Tänk på det här när du ska välja anod

Vet du inte vad du ska ha för anoder kan du alltid prata med personalen på SeaSea. Men två viktiga saker att ha i åtanke vid val av anod är:

  1. Material: Det är viktigt att välja en anod som är kompatibel med den metall du vill skydda. Se till att den maximala potentialskillnaden mellan metallerna är korrekt, och att anoden är av ett mindre ädelt material än den metall du vill skydda.
  2. Miljö: Olika typer av anoder används i olika vatten, ser därför till att du väljer en en anod som är lämplig för den miljö den ska användas i. Zink brukar vara att föredra om du vistas i saltvatten, medan magnesium brukar vara ett bra val om båten ligger i sötvatten, t.ex. Mälaren. I bräckt vatten kan aluminiumanoder användas, då det är det är ett mer miljövänligt alternativ än zink.

Hur vi målar drevet och byter anoder – Steg för steg

1. Ta bort alla gamla anoder

Vi började med att montera bort alla de gamla anoderna, vi kunde snabbt se att det var en god idé att byta alla.

2. Rengör ytan där anoden sitter, det är viktigt att den har direktkontakt med metallen

Därefter rengjorde vi alla ytor där anoderna suttit, vi slipade lätt med en slipsvamp av aluminiumoxid för att få bort den vita beläggningen. Det är viktigt att anoderna har direktkontakt med metallen som ska skyddas. Tänk dock på att inte slipa med något av metall, då det kan skada och orsaka rostbildning på sikt. Anledningen till detta är att vanliga stålborstar är gjorda av kolstål, vilket kan leda till korrosion. När du använder en kolstålborste kan det överföra små bitar av kolstål till anodens yta. Dessa bitar kan sedan orsaka rostfläckar eller korrosion på anodens yta.

En stålborste av rostfritt stål, å andra sidan, är mer resistent mot korrosion och kan därför användas för att rengöra anoderna utan att riskera att överföra material som kan orsaka rost eller korrosion.
Så för att undvika risken för korrosion och för att förlänga livslängden på anoderna, är det bäst att använda en borste gjord av rostfritt stål eller en annan mjukare rengöringsmetod utan kolstål.

3. Maskera alla metallytor på drevet, inkl. de ytor där anoderna ska sitta

Nästa steg var att maskera alla ytor på drevet som inte skulle ha någon färg, även kablar och de ytor där anoderna suttit. OBS! Det är mycket viktigt att undvika färg dels på anoderna, men också under dem. Skulle det hamna färg där tappar anoderna sin funktion. Vi rekommenderar TESA maskeringstejp för utomhusbruk.

4. Rugga upp ytan som ska målas

Därefter ruggade vi upp ytan på drevet lätt, vi använde oss av samma slipsvamp. Även här är det viktigt att tänka på vad du slipar med, undvik metall.

5. Spraymåla med drevfärg

Sedan var det dags att måla drevet. Vi valde att använda oss av International Trilux Propeller drevfärg. Den är effektiv mot påväxt av vattenlevande organismer och är en drevfärg som fungerar på både ostkusten och västkusten. Färgen ska appliceras med minst ett lager per år och var väldigt smidig att jobba med, då det är en sprayfärg. Kom dock ihåg skyddsutrustning i form av skyddsglasögon, skyddshandskar och munskydd. Var också noga med att täcka ytor runtikring drevet.

6. Ta bort tejpen och montera de nya anoderna

Därefter plockade vi bort tejpen och monterade de nya anoderna. Vi köpte ett anodkit som passade till vårt Mercruiser Alpha One Gen II drev, i det anod-kitet ingick alla anoder som behövdes, samt nya skruvar.

Klart!

Följ oss gärna på sociala medier: 

Instagram: @sailingyachtally  https://www.instagram.com/sailingyachtally/

YouTube: @sailingyachtally https://www.youtube.com/channel/UCKjBK5NH8zTQVQt8TM_SM5w