"Kan jag återanvända min gamla anod ett år till?"
Ibland kan det vara möjligt, men se till att den är i bra skick innan sjösättning!
Vad är en anod och vad gör den? Vilket material rekommenderas?
Alla metaller som kommer i kontakt med vatten riskerar att korrodera – särskilt i marina miljöer där både salt, syre och strömmar påskyndar processen. På båtar finns det många känsliga metalldelar som propelleraxlar, drev, utombordare och kylsystem. Om dessa inte skyddas, kan de snabbt ta skada.
Här kommer anoder in i bilden. En anod är en medvetet placerad och offervillig metallbit som "offrar sig själv" för att skydda andra viktiga metalldelar. Detta bygger på principen om galvanisk korrosion – ett elektrolytiskt fenomen där den mest oädla metallen korroderar först när två metaller är elektriskt förbundna i vatten.
För att detta ska fungera måste anoden:
Ha lägre elektrodpotential än den metall som ska skyddas (t.ex. brons, rostfritt stål eller aluminium).
Vara i god elektrisk kontakt med det den skyddar (t.ex. monterad direkt på motordel eller med bra kontakt via kablar eller skruvförband).
Vara intakt och inte isolerad av färg, smuts eller beläggningar.
De vanligaste materialen för anoder är:
Zink (Zn) – traditionellt standardval för saltvatten.
Aluminium (Al) – modernare alternativ som fungerar i både salt- och bräckt vatten.
Magnesium (Mg) – mycket reaktivt, används endast i sötvatten.
Tips: En anod som inte visar någon nedbrytning alls kan ha förlorat kontakten med metallen den ska skydda – kontrollera alltid montage och kontaktpunkter.
Vilken anod ska man välja – beroende på vattentyp?
Valet av anodmaterial styrs av vattnets salthalt. Använder du fel typ av anod i fel miljö kan skyddet bli ineffektivt – eller till och med leda till ökad korrosion.
Fördelar: Stabil och förutsägbar korrosion i saltvatten.
Nackdelar: Passar inte i sötvatten – får lätt beläggningar som gör att de slutar fungera.
Används främst på: Västkusten och öppna havsmiljöer.
Fördelar: Bred användning, längre livslängd, fungerar både på ost- och västkusten.
Nackdelar: Fungerar inte optimalt i sötvatten.
Används främst på: Östersjön, skärgårdsmiljöer, ostkusten.
Fördelar: Ger skydd i miljöer där andra anoder inte fungerar.
Nackdelar: Slits snabbt om den används i salt- eller bräckt vatten – överkorrosion kan skada metallytor.
Används främst i: Mälaren, Vänern, Vättern och andra insjöar.
OBS: Bräckt vatten (t.ex. Stockholms skärgård) kan variera kraftigt i salthalt beroende på plats och tidpunkt – därför är aluminium ofta det säkraste valet där.
Anoder är förbrukningsmaterial och har som uppgift att offras för att skydda båtens mer värdefulla metalldelar från korrosion. Därför behöver de bytas regelbundet – inte bara ses över.
I vissa fall kan en sådan anod räddas genom att rengöras. Men det är viktigt hur du gör det.
Det här kan i sin tur leda till att anodens skyddsfunktion försämras eller helt uteblir.
En rostfri stålborste däremot, har en mycket högre motståndskraft mot oxidation och lämnar inte kvar reaktiva partiklar som kan orsaka problem. Du kan också använda sandpapper eller en mjuk borste, men rostfri stålborste är det mest effektiva alternativet om beläggningen är hårdare.
Anoder finns i många olika storlekar och former beroende på var de ska sitta och vad de ska skydda. De är placerade på specifika ställen där metallkomponenter är nedsänkta i vatten och där risken för galvanisk korrosion är störst.
Här är några vanliga platser där anoder används på båtar:
På propellerhylsan
På skäddan
På växelhuset
Inbyggda i kåpor eller växelhuset beroende på modell
Använd vår motorsök för att ta reda på vilken anod som passar till just din motor och drev.