VÅRGUIDEN
Anoder

"Kan jag återanvända min gamla anod ett år till?" 

Ibland kan det vara möjligt, men se till att den är i bra skick innan sjösättning!

Vad är en anod och vad gör den? Vilket material rekommenderas? 

Anoder

Varför behöver man ha en anod på båten?
En anod har som funktion att förhindra korrosion och offras innan övriga metaller.

En anod innehåller ädelmetaller och behöver vara mindre ädel än den metall som den skall fästas på för att ge effekt. 
De mest förekommande ädelmetaller som en anod innehåller är zink, aluminium och magnesium.

Dessa anoder lämpar sig bäst i olika vatten med olika salthalter.

  • Zink - främst på västkust men även på ostkusten
  • Aluminium - på ostkusten
  • Magnesium - Mälaren och insjöar (sötvatten)


En del motortillverkare har sina egna rekommendationer för vad som skall användas i olika vatten för deras drev.

Volvo Penta drev
AQ100, 200-290SP/DP: zink både på ost och västkust.
DP-H, DP-R, DP-SM, SX, DP-S, DPS-A : Aluminium på ostkusten. Zink på västkusten.

Mercruiser drev
Alpha One, Gen1, Gen2: aluminium på både ost och västkust
Bravo One, two, Three: aluminium på både ost och västkust

Yanmar
Segelbåtsdrev SD20-50 aluminium på både ost och västkust

När ska anoden bytas?

En tumregel är att byta ut anoden när ca 50% av den har offrats.
Om en anod har som en vit beläggning på sig är det ett tecken på att den bör bytas ut eller rengöras med en rostfri stålborste eller sandpapper.

Vart sitter anoden?
Anoder återfinns i många olika storlekar och former på :

  • Drev
  • Sköldar
  • Utombordare
  • Trimplan
  • Kylvattensystem
  • Roder
  • Propellrar m.m.

Använd vår motorsök för att ta reda på vilken anod som passar till just din motor och drev.

Sök produkter som passar till din båtmotor:

1. Tvätta 2. Rubba 3. Polera 4. Vaxa Underhålla Verktyg & tillbehör Grundfärg Bottenmåla SilicOne Bottenfärg Bränsletillsatser Anoder Batterier Vattensystem Motorn Rigg & mast Kapellet Kringutrustning Tillbaka till start
Title of the document