Motorolja är mer än bara en smörjning för de inre delarna av en motor. Dess funktioner inkluderar att hålla motorn ren från slam och sotavlagringar, tätning mot läckage, förbättring av tätningen mellan cylindern och kolven, minskning av friktion, förhindrande av korrosion, kylning av de inre komponenterna, ökning av livslängden och att få motorn att fungera optimalt. Alla dessa funktioner är möjliga med rätt tillsatser av oljan, vilket oljeproducenter kallar för additiv. Dessa tillsatser är kemiskt framställda och noga utvalda av oljetillverkaren för att säkerställa att motorn fungerar så rent och säkert som möjligt.
Om du ser två oljor med samma kvalitet och viskositet men med olika priser, kan detta bero på en enskild tillsats eller en högre mängd tillsats i den dyrare oljan. Priset för tillsatser kan ibland vara flera tusen kronor per centiliter.
Efter en viss tid eller antal timmar kräver motorn ett oljebyte, som också inkluderar byte av oljefilter, rengöring av oljepluggen från metallspån och inspektion av oljepluggspackningen.
Oljan måste bytas ut eftersom dess konserverande och rengörande effekter gradvis förloras när oljan blir smutsig och förlorar sin funktion genom att dess partiklar slås sönder inne i motorn.
För att bibehålla motorns prestanda, livslängd och eventuella garantier rekommenderar både vi och motortillverkaren alltid att oljan byts på bestämda intervall oavsett om det gäller antal motortimmar eller månader.
Viskositeten hos en olja visar på hur trögflytande eller lättflyktig den är vid olika temperaturer. En motorolja bör vara tillräckligt flytande vid kalla temperaturer för att kunna nå och smörja viktiga motordelar. Vid höga temperaturer bör oljan inte bli för lättflyktig utan istället bilda en skyddande film som ligger kvar och skyddar de inre motordelarna.
Det är viktigt att känna till att viskositeten inte indikerar oljans kvalitet. En multigradeolja med två tal, som exempelvis SAE 10W-30, är utformad för att fungera vid olika temperaturer och fungerar därför året om utan behov av byte efter årstid. Å andra sidan har en singlegradeolja med ett enda tal, såsom SAE 30, en begränsad temperaturanpassning och är mer lämplig för användning i en specifik temperaturmiljö.